Tuesday, January 20, 2009

Kerana Dia Tambiku a.k.a Adikku

Sibuk aku menenangkan mamu dalam telefon tadi. Menangis baik punya mengenangkan adik aku yang dah ikut kawan dia p cari kerja kat kota mana entah. Tumpang rumah abang kawannya tu kata dia. Dey tambi, kerja apakah yang kau mampu buat? Baju kau pun bersepah-sepah dalam bilik. Tempat tidur pun tak berkemas selagi mamu tak menjerit suh kau kemas. Baju, seluar bahkan kasut sekolah kau dulu pun mamu yang basuh. Hadiah patung cj7 yang kau nak kasi awek kau dulu tu pun aku yang balutkan. Mampukah kau buat itu semua sendiri sekarang ni? Ha tambi? Siapa soh ko manje sangat dulu?

Tadi mak aku kata, dia dok pikir tambi makan apa kat sana. Macammana rupa tambi menadah mintak kerja. Sembahyang ke tak tambi kat sana. Cukup ke duit yang mamu bekal untuk tambi. Huish... sayang benar mamu kat tambi. Risau benar dia. Aku kata, sabar la mamu, biar dia belajar hidup susah. Selalu nak suap je, sekarang pandai-pandailah dia suap sendiri. Huargghhhh !!!! makin kuat mamu nangis. Aku salah cakapkah ?

Aku pun mesej tambi bertanya kabar. Rupanya dia tengah berusaha. Penat katanya, tapi masih tak jumpa sebarang lubang-lubang kerja. Kesian kau tambi. Kalau aku ada syarikat pembungkusan kerepek, dah lama aku offer kau kerja. Jadi manager bahagian marketing lagi. Tapi sayang, usahkan syarikat, sikat harga RM5.00 pun aku fikir dua kali nak beli. Sebab rambut aku, guna jari pun boleh.

Dalam mesej, aku katakan pada tambi bahawa mamu menangis mengenangkan dia. Aku kata, masa aku nak p dulu, mamu takde nangis sampai macam tu sekali. Maknanya dia sayang sangat sama tambi. Tapi tambi aku tu berjiwa kental. Dia balas macam ini :

“ye r, ak kn ank ctan..dye tkt r ak x$mengGah kt cni..k r,nk cr ag Ni..bye”
(ejaan dalam ayat ini ditiru bulat-bulat dari mesej yang dihantar oleh tambi.)
Kalau ditafsirkan mengikut fahaman aku, ‘ye la, aku kan anak setan, dia takut la aku tak semenggah kat sini. Ok la, aku nak cari @ curi lagi ni. Bye’.
Aku harap sangat ‘cr’ itu untuk cari, bukan curi. Hoho…adikku adikku..

Aku pun balas begini:

‘apa pulak anak setan, ko anak berok la……(selebihnya tak boleh dipapar di sini.)’
selebihnya tu lebih kepada kata-kata galakan dan nasihat berbentuk islamik untuk menyedarkan tambi.

Apa-apa yang terjadi pun, aku harap adikku itu selamat selalu. Tak kira di mana dia berada, tak kira kerja apa yang dia buat, asalkan halal. Biarlah dia tahu susah hidup sendiri. Sebab sebelum ni, dia sentiasa berada bawah keti** mamu saje. Nampak macam jiwa kental, tapi lembut hati sebenarnya tambi tu. Hoho..adikku adikku. Satu-satunya adikku.



Sejujurnya, gambar di atas bukanlah gambar adik aku. Tapi aku amat mengharap dapat adik sebegitu rupa. hohoho

8 comments:

Unknown said...

huahua..
klakar..semangat adik ko cari keje..hihi

faraeira said...

kalau adik aku comel cm dlm gmbr tu, aku latih die catwalk.

tapi,aku ade adik ke? haha

ex offc said...

huiyoo......cute banget sih adik kamu......nasib baik x cengeng....huhu.....jiwa kental sehh adik ko erk.....bagus...

BudAk hijAu said...

ngeeeh3..
i wish i ade adk cm die..

x kuasa i u...hahahah..

*ape tah ku merepek..

Siti Syawal said...

kasut...ntahla adik aku tu, risau aku

hana...kenape ko tanye aku ko ade adik ke tak? haish ko ni. mana aku tau...=p

ir kami...cengeng? oh, dalam jawa itu ciwek

budak hijau...wah..dah pakai spek itam ko sekarang

Diana Ishak said...

adik ko lagi putih dr adik aku ke tak?

fatin sulaiman said...

muahahaha...kelako karangan ko nieh sora..ahaks..anyway, sedikit kata2 dr aku yg terima nasb yg sma ngn ko. aku agak sentap bila bapak aku especially nya akn riso giler pasal adik jantn aku sorg 2.pd hal nyer, apa yg dia bwat samer jer ngn aku bwat dulu. pelik kan?? tp yg sbenarnya, bila aku bwat research snirik, baru aku tau, bapakk aku tu kureng sket nak over2 riso pasal aku dulu sbb dia konpiden ngn aku plus lak aku memg jarg giler dok umah. dok asrama jer..yg adik jantan aku lak tu, mana pnag berenggang ngn family...

so, apa yg aku cuba nk bg tau ko nieh, ko ptut bgga la sket sbb parents ko agak pcaya lepas ko. x mcm adik ko, sian diyer...dia kuar carik rejeki pon ader org riso..kan dah nyusahkan parents ko lak nak riso2 pasal diyer kan.

ok papai...

p/s:ntah pa per yg aku carut nieh. harap ader arr yg ko bleh pakai.. muahaha

Siti Syawal said...

green epal...nama pun tambi, of kos adik sy lebih hitam kak di..huhu

fatin...aku terima carutan ko.aku bangga kerana dipercayai.sep! huhu]..