Tuesday, January 6, 2009

70 sen, 75 sen dan RM2.00


petang semalam di hot fm bersama dj kieran, topiknya duit belanje sekolah, berapa yang patut pelajar bawak. macam-macam pemanggil telefon dan cadangkan berapa hinggit yang patut pelajar bawak ke sekolah. ade yang kate rm5, ada kate rm2, ade kate 50 sen. dan dah tentu-tentu yang bawak belanje 50 sen tu orang dulu-dulu. sekarang dah tak cukup belanje 50 sen tu. kuih pun dapat sebijik je agaknye. oklah, mungkin boleh dapat 2. tapi kesianlah budak tu, dok tenung nasi lemak kawan dia yang harganya rm1.20 sepinggan tu. sekarang belanje sekolah, sampai beringgit-ringgit (ayat macam mak-mak). dulu, posen-posen je.

waktu comel-comel dulu, masa aku tadika, belanje tadika mak aku kasi 20 sen aje. 20 sen tu diikat kat hujung sapu tangan supaya tak hilang. selalunya aku guna untuk beli jajan a.k.a keropok kat kedai wa chai. masa tu aku naik basikal yang tayar dia mati tu. pas tu ade 2 tayar kecik tambahan dekat roda belakang supaya tak jatuh. hohoho. balik beriringan dengan 2 orang kawan aku si pratap dan palawata yang indian look. so kawaiiiii! huhuhu

masuk sekolah rendah, duit blanje diupkan sikit dari 20 sen menjadi 50 sen. masa tu 50 sen cukup. bagi aku la. nasi lemak mase tu 30 sen je. aku pulak dapat RMT (rancangan makanan tambahan) sebab aku dari keluarga kurang berkemampuan. jadi, aku tak yah pikir sarapan dah. pagi-pagi sampai sekolah, ambik cip warne merah kat dashboard kelas, p kantin, tunjuk kat makcik kantin, pas tu amikla makanan free yang dah disediakan. ikut menu, kadang-kadang mee goreng, tak pun mihun goreng ke, bubur kacang dengan biskut kering ke, yang paling aku suka nasi lemak. sebulan sekali nanti,cikgu akan kasi air susu coklat kotak. time tu bebudak tak dapat RMT jeles la kat kami yang dapat RMT. susu tu sedap wo...tak de jual kat kedai...kotaknye warne coklat dengan gambar lembu ataupun budak sekolah. rindunya saat ituh...

masuk tingkatan 1, mak aku kasi 70 sen sehari. seingat aku, nasi lemak dia hargenye 70 sen. jadi, duit tu habis kat nasi lemak je, air bawa dari rumah. jimatkan..pergi sekolah naik basikal. tak perlu tambang bas. start tingkatan 3, mak aku kasi rm15 sebulan. nampak macam banyak. kalau bahagikan untuk 20 hari persekolahan, dapat la 75 sen sehari. la...up 5 sen je rupanya. comellah mak ni.. ada satu masa tu, aku teringin nak beli air tin yang harge dia singgit, jadi, aku simpan duit dua hari tak p rehat semata-mata nak beli air yang bukannye sedap sangat pon tu. chait!

bila masuk zaman milennium ni, di mane aku dah tak sekolah, mak aku terus kasi adik aku blanje rm2.00 sehari. di manakah keadilan?! ye lah...nasi lemak pun dah naik harge. mana cukup 75 sen sehari. tapi adik aku tetap menang, bila nak keluar petang, mak aku kasi lagi sedikit sen buat bekalan. mane den tak jeles! semuanya skali. perbelanjaan sekolah memang sudah meningkat, dan budak-budak pun dah semakin manje. dan kebetulan, pendapatan ibu bapa sekarang memang dah agak meningkat. kira sederhanalah...

untung jadi anak zaman sekarang. dimanjakan ibu bapa. akak dulu hidup susah. kene pandai bawak diri. tak boleh merungut. kalau akak kate,

"kenape la aku tak dilahirkan dalam keluarga kaya"

nanti mak akak akan kate

"kamu tu yg tak cukup bertuah, tak lahir dalam keluarga yang kaya"

oh...pedih jiwa....

tapi tu semua mengajar aku erti kehidupan yang sebenar. hidup bersederhana, berkat hidup. bagi yang yang sudah senang tu, tahniah. dan sentiasalah ingat pada yang serba kekurangan. labih berkat hidup. amin...

p/s: sudah, aku tak siap report lagi ni. boleh aku merapu-rapi. chait!

4 comments:

faraeira said...

dulu aku drjh 1-3 dpt 50 sen skola agame,50 sen skola rendah.

drjh 4,aku tak dpt blanje sbb aku x masuk drjh 4 pun.aku trus g drjh 5.haha

drjh 5-6, dpt singgit waktu pagi je (bapak aku buat2 cm tipu duit blanje dah naik.die igt aku x reti kire ke.haha)

pastu skola menengah aku trus x dpt duit blanje.
sbb aku da keje part time men muzik mase 2,cis.
haha.

Safuan 'suri' Nazri said...

suri Seravee :
masa kecik, aku xde duit sekolah..
sebab aku da makan pagi kat umah
balik kul 1, makan lagi....
masuk sekolah menengah, dapat la 2 ringgit, 50 posen simpan, sebab
nasi kat kantin xsedap...
pastu, masuk asrama, dapat la elaun rm 40 sebulan....
masuk U, terus.....
tenggelam sabut, asyik tenggelam ja

ex offc said...

eee...banyaknyer korang duit jajan pg sekolah.....aku sekolah tadika mmg xada duit jajan.....masuk darjah satu mak aku bagi seposen ajer...taun1988...dapat aper ajer seposen masa tuh.....tapi ok ahh....kekadang mak aku tapaukan nasik...tapi aku xkisah...aku kesian kat mak aku carik duit utk aku 3beradik....bapak aku dah meninggal.....the last year..aku darjah 6...pegi sekolah bawak 50sen ajer....lpas tuh masuk asrama anak yatim.....ok sikit dah....70sen....sekolah aku..SEKOLAH DATO BENTARA LUAR a.k.a SDBL...rehat mmg xkuar rehat punyer....duk dalam kelas....tidor...sbb aku nie pemalu.....lagi yg x best..aku duduk kelas pandai....member satu asrama x ada......last sekali aku frm 5 aku dapat RM1.00....tu yang paling tinggi........tapi pada aku duit saku tu x penting...the most impotant thing is the way of life.....eeee..best nyer,.....rasa mcm nak pegi skolah balik ah plk.....

Siti Syawal said...

hana...ko ni independent woman la hana. aku tujukan lagu "miss independent" dari ne-yo untuk ko =)

suri...samelah kita, bila dah masuk U, memang aku pakai duit sendiri.

ir kami...sedih aku bace kisah kau. semua orang ada saat susah dan senang rupanya.