Sunday, February 22, 2009

Menantikan Saat Termampu

Lagu ini menjadi kegemaran seorang insan yang telah meninggalkan dunia ini pada usia yang sangat muda. Arwah adik kepada teman sebilik aku. Aku tak kenal dia, tapi mendengar cerita tentang penyakit barah lymphoma yang dihidapinya membuat aku terharu dan insaf. Kata roommate aku, penyakitnya dikesan bila sudah sampai tahap bahaya, iaitu setahun sebelum dia meninggal dunia. Dalam jangka masa setahun itu, rawatan yang dia terima menambahkan lagi kesakitan yang sudah sedia ada. Satu lubang kecil pada lehernya terpaksa ditebuk untuk makan dan minum. Tapi kata roommate aku, arwah adiknya itu sangat tabah. Dia masih mahu menduduki PMR walaupun keadaannya tak mengizinkan, dan berjaya mendapat 8B walhal dia tak pergi kelas selama setahun. Belajar sendiri di hospital.

Menurut roommate aku, arwah adiknya itu menyukai seorang gadis di sekolahnya. Sebelum dia meninggal dunia, dia sempat menelefon gadis yang disukainya dengan bantuan roommate aku sendiri. Katanya pada gadis itu,
“aku suka kat kau sebenarnya, nanti kalau aku dah tiada, jangan datang lihat jenazah aku ye, jangan sedih ye.”
Bersaksikan semua ahli keluarganya, dia meluahkan perasaan kepada gadis pujaaan. Aku yang hanya mendengar ceritanya pun terasa sebak, apatah lagi yang mengalami. 3 jam selepas itu, arwah menghembuuskan nafas terakhir dalam tenang. Gadis itu datang melawat arwah, melanggar wasiat demi kasih. Dan aku tak rasa itu salah.

Jika dia masih hidup, mungkin lagu ini akan menjadi lagu cinta antara arwah dan gadis itu. Nampaknya, tuhan lebih menyayangi arwah Mohd Hafiz. Al-Fatihah, semoga arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang diredhai olehNya.


Exist - menantikan saat termampu


Tidak pernah terfikirkan tentang hidup
Bila senang kehidupanku
Engkau tiada di sisiku
Sedangkan aku berada jauh dari rona duka

Tahukah kau ku masih menyayangimu
Dan ku hirup bagai nafasku
Kasih yang sejati
Menciptakan mimpi yang kan terwujud
Dalamnya nanti kita berdua

( korus )
Menantikan saat termampu
Pelamin cinta milik kita
Kau tak pernah kucurangi
Malah sering ku mengingatkan...
"jangan kerna cinta sanggup kau korbankan
hingga hilang segalanya... hanya kerna cinta"

Tetaplah menjadi bintang itu
Bintang di hatiku
Peluk jiwaku oh...

Lenyapkanlah semua gundahku
Merawat hatiku
Damaikan jiwaku selalu


p/s: ada lirik je takde link utk download. ~malas~

3 comments:

ariff dean said...

...
sampai begitu sekali?

Siti Syawal said...

sampai begitulah nampaknye..=)

Maizatul Ekmalia said...

emmm....org itu adalah adikku...