Friday, September 12, 2008

Lawatan Kesedar

Post ini agak jijik dan sensitif:

Baru-baru ni aku ada lawatan ke loji kumbahan air najis. Lawatan ni wajib untuk subjek Water & Wastewater Technology. Aku sampai kat loji tu pagi dan paham-paham je lah, awal pagi memang ramai orang membuangkan?.... maka bau loji tu memang kuat menusuk hidung sampai ada kawan aku yg muntah konon jijik, padahal awak pun keluarkan bende same gak…

Loji tu tak besar, tapi cukup untuk menampung air kumbahan dari dua kolej dengan satu kawasan food court. Semua najis dialirkan ke situ untuk ditreatment, sebelum air yang bersih daripada najis dialir ke longkang untuk ke sistem perparitan biasa.

Nak tahu apa aku nampak? Banyak giler benda yang tak sepatutnya masuk dalam lubang jamban ada kat situ. Apa dia? Apa lagi??? ‘Pet’ lah… tau ke pet tu ape? Bukan menatang peliharaan lah…. Ia adalah sejenis lampin wanita yg dipakai masa haid dan ianya tak boleh dibuang dalam lubang jamban sebab benda tu boleh buat jamban tersumbat. Paham2 je lah rupa jamban tersumbat cam ne, terapung-apung… erk.
Selain pet, macam-macam ada, antaranya, berus gigi (ni mesti bangun lambat, buang air sambil kelam-kabut berus gigi, nak cepat), penutup pen (time memerut pun menulis ker…giler study sunggoh!!), spek, henset (kawan aku pernah jatuh spek dengan henset dalam lubang jamban. Nama dia ---- (^^,)) dan seluar dalam warna hitam turut dijumpai. Paling banyak dijumpai, najis le. Apa lagi…


Kolam penuh najis dan sampah sedalam 20 kaki. Pekerja akan kaut secara manual sampah-sarap ni.

Tengah aku khusyuk dengar taklimat dari abang yang jaga loji tu, tetiba aku dengar orang jerit. Dalam hati aku berkata “ah..sudah..sape pulak yang termasuk dalam kolam kumbahan ni….” Oh, rupa-rupanya kawan aku tercampak kasut dia dalam kolam najis yang sedang membuak-buak ataupun dikenali sebagai aeration tank. Adoi…kiteorang semua bantai gelak, bukan nak tolong. Nak tolong cam ne? terjun dalam kolam dipenuhi tahi untuk amik kasut dia tu? Hei…nak buat baik pun berpada-padalah.. Kawan aku tu membebel-bebel tak sudah. Mana taknye, kasut tu dia baru beli dan baru pakai 2 kali. Huhuhu, siapa suruh p loji pakai kasut baru tak bertutup. Kan dah selamaatttt… Terpaksalah lecture aku kasi pinjam selipar jepun kat kawan aku tu. Ha amik kau, elok-elok nak tayang kasut baru, terus dapat selipar jepun. Huhuhu.



Di sinilah kasut kawan aku bersemadi…

Selepas lawatan, pensyarah aku pun bagi sedikit syarahan. Dia kata, ini loji kira bersih, kalau loji-loji kat tempat lain, lagi macam-macam ada. Emas pun ada. Yelah kekadang orang terjatuh gelang emas, tak pun cincin emas kat dalam lubang jamban tu. Lepas tu boleh pulak pensyarah aku buat lawak, “sesiapa yang mahu emas, bolehlah mendulang kat loji tu”. Hukoloh…. Pensyarah aku cakap, kalau loji-loji lain, kadang-kadang, penyelenggara loji jumpa janin ataupun bayi kat dalam loji tu. Huish…terkejut aku. Rosak akhlak betul, buat maksiat tak ingat tuhan, termengandung pulak, rasa nak beranak, p tandas, teran budak pas tu flush!!! Memang gila la, tak tau dosa pahala, tak ada peri kemanusiaan langsung. Tu belum lagi kondom, memang banyak dijumpai di loji. Nampak sangat keruntuhan akhlak orang zaman sekarang. Kesian budak tak berdosa tu. Tau tak rupa loji tu macam mana? Air deras penuh najis. Kolam dia dalam berpuluh-puluh kaki, berbuih-buih. Sampai kat penapis besi, jumpa bayi pulak! Kalau aku kerja situ, pengsan terus. Kesian.


janin @ bayi selalunya dijumpai kat sini




Air naaj-jisss (cara pensyarah aku sebut)

Bak kata kawan aku si Iki, pengajarannya, jangan buang benda tak sepatutnya dalam lubang jamban, tempat tu hanya untuk taik!!!!!

3 comments:

Safuan 'suri' Nazri said...

suri :
Insaf-insaf.....

fatin sulaiman said...

kehadapan kakak ku sora..sesungguhnya semasa fatin membaca post nieh, tetiba jer ader bau yg kurang menyenangkan itu lalu... huhu... memg fatin menghayati watak semasa baca post nieh... anyway, cayalah!!! gempak arr...

Siti Syawal said...

bau ke faten?
alamak, busuk la blog den ni ha...