Thursday, September 4, 2008

Lalat




Perkara yang terjadi dua hari lepas:

Macam biasa aku naik bas untuk balik ke kolej. Dan macam biasalah bas tu sesak dengan orang. Kelas habis dalam pukul 5.00 ptng. Maka, kelaparan berada di waktu puncak, almaklumlah, puasa. Tengah aku duduk diam-diam dalam bas tu, tetiba, ada seekor lalat entah dari mana hinggap kat tepi mulut aku…..hekeleh…. aku cuba halau dia, tapi kejap je dia terbang, lepas tu dia datang balik kat aku! Ape ke hea nye lalat tu ntah…. Bengang pulak aku. Nasib baik orang ramai dalam bas tu tak perasan. Kalau tak segan jugak aku.

Tetiba, aku teringat, macam ini lah keadaan kanak-kanak di Afrika sana. Berlapar, bersesak, dihurung lalat, sebijik macam aku nilah. Rasa nak tergelak pun ada, sebab aku dah macam budak afrika dah. Cuma tak kembung jer…huhu.

Tapi, bila aku hayati semula, rasa sedih pulak. Tak jadi nak gelak. Kalau aku lapar, diaorang lagi lapar. Bila aku buka puasa nanti, kenyanglah, silap haribulan, tak larat nak buat ape-ape sebab dah kenyang sangat. Tapi diaorang, nak jumpa makanan pun susah. Entah bila diaorang dapat berbuka. Aku pun tak tau...

Kalau aku bersesak sekejap ni, diaorang lagi bersesak lelama. Sampai bilik nanti, aku baring je la kat katil aku yang empuk lagi selesa tu, tido... Tapi diaorang, entah tahu ke tidak rupa katil, entah tahu ke tidak apa itu selesa.

Kalau aku dihinggap lalat seekor, diaorang lagilah banyak lalat yang hinggap. Lalat seekor kat tepi bibir pun aku dah kecoh nak tulis dalam blog, tapi diaorang, lalat penuh keliling mulut, buat derk jer. Tak kecoh pun, tak halau pun, kerana apa? Kerana diaorang dah tak larat, dah takde kuderat, nak angkat tangan pun payah, apatah lagi halau lalat.

Dah tak kesah dengan lalat, dah biasa bersesak, dah alah dengan lapar. Kesian mereka. Sesungguhnya kita di sini bertuah, dan sesungguhnya ibadah puasa yang kita sedang jalani ini mengingatkan kita pada mereka yang serba kekurangan. Semoga ibadah puasa pada tahun ini dapat kita jalani dengan penuh keinsafan dan kesempurnaan. Kerana, kita tak tahu, dapat atau tidak kita berjumpa pada Ramadhan yang seterusnya. Amin…

3 comments:

Anonymous said...

Nasib baik ko xmakan lalat tu kan.. kalo x mesti haru biru jadiknya..

Siti Syawal said...

kalau makan, batal la pose aku. hihi

WarisanPanjiPerak said...
This comment has been removed by the author.