Monday, July 21, 2008

Uncle


Semalam, sewaktu aku sendiri menungu bas ke shah alam
Tiba-tiba ada seorang uncle menegur aku
Kami berbual dialog biasa di stesen bas express. Dia tanya aku nak pergi mana, dia tanya bas aku pukul berapa. Dia tanya aku ni cikgu ke student. Dia tanya aku belajar di mana.
Tak lama lepas tu, bas aku pun sampai, dan sebelum aku pergi, dia sempat berkata;
“You have lots of problems, but you must stay calm and patient. Everybody have problem, and you just like them. Ok?”
Dan dengan gugup aku pun jawab OK
Dalam kepala aku, tertanya-tanya, macam mane uncle tu tau aku ada problem… Tapi aku tak lah terkejut sangat, kerna dengan keadaan aku sendirian dan muka aku yg pening-pening masa tunggu bas, menyebabkan sesiapa saja boleh kata aku ada masalah. Dan dia pun bukan siapa-siapa yang dapat meramal nasib seseorang. Cuma dia seorang yg berani menyatakan apa yg dilihat. Dan bertuahnya dia, apa yg dikatakannya tepat dan berjaya buat aku terpegun seketika. Lepas aku kata ok, aku minta diri naik bas. Dan dengan berbalas senyuman, kami berpisah. Bila aku pandang belakang, dia masih di situ, Dan sah, dia bukan siapa-siapa. Hahaha…

dan hari ni abah balik dari tanah suci mekah
alhamdulillah.. semoga abah menjadi insan yg sentiasa diredhai Allah s.w.t


Ungu_-_Ikhlas_OST._Soleha

CanYouHearMe-Enrique

6 comments:

Safuan 'suri' Nazri said...

suri :
oleh kerana aku nek basikal pergi ke kelas, maka, aku xsempat nak ditegur oleh sapa-sapa..
wawawawa!
Say no to Stupidity!
Sora, aku akui yang post itu akan satu masa menjadi post yang lama, namun, yang penting, apa y penting ialah
kesan post kau pada aku
kesan post kau pada diriku,
kesan post kau pada pendirianku..
k?
aku syg sora, dan blognya

Safuan 'suri' Nazri said...

suri :
atau, kita akan terkorban sewaktu di dala gelap malam, sora...
rezeki kita,
berjalan dalam gelap,
dan akan terjatuh ke dalam jurang,
rezeki kita, mungkin terpijak
perangkap samar,
ataupun, rezeki kta di dalm gelap,
tertikam gunting dalam lipatan..
namun, bila tiba Subuh,
kita akan gembira,
matahari ceria,
suasana tiada lugu,
cuma,
aku
sekarang tgh tunggu Subuh
sekarang ni,
malam cepat pergi,
Subuh cepat mari....
xsabar nak tunggu hari baru,
Mohon Ilahi bagi aku peluang lagi

Safuan 'suri' Nazri said...

suri :
cerita dia panjang sora,
dan agak payah untuk diterangkan
moga satu hari kita dapat ym,
kukukuku
akan aku terangkan semua

Safuan 'suri' Nazri said...

suri :
wawawwa,
urm... buat sementara ini malam da hampir pergi. Aku boleh nampak subuh mulai menyinar. Semuanaya makin Terang, tiada kelam lagi, tapi ini sementara malam kembali..
kukukuku!
Kita siapa untuk mengahalang Malam kan?
urm....nampak gaya, kita ada chemistry di dalam sesetengah lagu. lagu Kau yang Punya kini menjadi top 10 lagu yang senantiasa bersenandung di mp3 serta laptop ku...
kukukuku....
xsabar aku nak ber"ym" dengan Sora,
sabar menanti....
kukukuku

Unknown said...

sora2..ni rupe yer kisah uncle tue..
x sangka ko pndai menulis..mmg matang cara penulisan ko..mcm ala cerpen2 pun ade..hehe..ley laa ko tulis novel ni...huhu

Maizatul Ekmalia said...
This comment has been removed by a blog administrator.