Monday, October 13, 2008

Review keseluruhan KAMI The Movie




Akhirnya, hari sabtu kemarin, aku berjaya menonton KAMI The Movie. Gumbira sungguh rasa hati aku. Aku tengok kat IOI mall Puchong. MasyaAllah, punyalah jauh. Aku tengok kat internet, tayangan KAMI cuma ada kat GSC pavilion ngan IOI Mall je, kerna tayangan dah hujung-hujung ni. Jadi aku dayakan jugak ke sana. Tapi, ianya sangat berbaloi bagi aku.

Masuk-masuk je panggung wayang tu, aku macam nak menjerit. Lengang, Cuma ada aku, 2 kawan aku dan 9 orang penonton. Huhu!!!. Hep! Sebagai peminat KAMI, let me explain. Sikit penonton tak bermakna tak berkualiti, tak bermakna tak best. Pertama sekali, kawan aku cakap, panggung kat IOI Puchong tu memang selalu lengang. Sebab tu kitaorang ke situ dari pergi Pavillion (Lagipun tiket murah sket..heh). Kedua, tayangan KAMI tu dah hujung-hujung, maka dah ramai orang tengok. Aku jer yang ketinggalan zaman sikit. Raya ke-11 baru aku dapat tengok. Hujah aku yang ke-3, ada orang yang tak tahu sampai bila tayangan KAMI tu. Ada orang cakap ngan aku, tayangannya sampai hari rabu lepas je. Nasib aku tak percaya dia, kalau tak, tak bahagialah hidup aku macam sekarang ni. Hehe..

Setelah menonton filem ni, aku kasi 4 ½ bintang. Setengah lagi aku tak kasi sebab, abu mati!! Sedeh sunggoh aku dengan pemergian Abu. Bagi aku, jalan penceritaan KAMI The Movie ni sedih dari awal sampai la akhir. Biar aku cerita sikit, mula-mula, Abu lari dari pusat pemulihan akhlak untuk jumpa kawan-kawan dia bagi meraikan hari terakhir SPM Lyn, Adii dan Sophie. Ali kerja sebagai Agen jual pakej pelancongan dan dia sangat benci kerje tu. Abu tak dapat jawab SPM sebab dia kene pukul dgn teruk sekali masa hari pertama nak ambik SPM. Boy si ejen penjual dadah terjumpa Lyn masa diaorang tengah tengok gig. Maka Boy mula memburu Lyn untuk mengutip hutang lama sambil cuba memporak perandakan persahabatan Lyn dengan kengkawannya. Kerana tertekan dengan ugutan dan hutang, Lyn terpaksa mengedar dadah semula, untuk langsaikan hutang.

Bapak Abu masih tak dapat menerima Abu, tambahan pula, Abu melarikan diri, lagilah bapak dia rasa Abu betul-betul anak yang tak guna. Kesian Abu. Dalam KAMI The Movie ni, Abu nampak macam suka kat Lyn, tapi dia tau Ali pun suka Lyn. Maka, dia kasi peluang kat Ali, dan dia suka dalam diam je. Abu orang pertama yang tau bahawa Lyn lah teka-teki. Abu masih meneruskan kegiatan mencurinya. Dia curi buku puitis untuk Lyn dan CD untuk Ali. Tak boleh ikot perangai ni.

Emak sophie tak jadi kawin ngan Jamal. kerana dia takut duduk sengsorang kat umah, dia sanggup sorokkan surat tawaran universiti luar negara dalam jurusan perubatan yang diterima Sophie. Bila Sophie dapat tau, dia sedih sangat, ditambah dengan perangai Zarul pakwe dia yang gatal sangat tu. Sophie suka Ali, tapi Ali tetap tak layan.

Adii tak serik-serik cari pakwe melalui chatting. Tapi bila dia jumpa dgn mat chatting yang dia chat tu, semuanya tak kene. Gatallah, tualah. Yang pasti, adii tetap ingat pada vanilla ice ataupun Zul, abang Abu, yang meninggal kene tikam perompak. Satu hari, Abu, Ali, dan Sophie masuk bilik adii, dan Abu ternampak gambar t-shirt yang adii bagi kat abang dia. Sophie pulak explain pasal t-shirt tu dan vanilla ice. Jadi Abu pun tahulah…. Tapi dia tak cakap dengan Adii vanilla ice tu abang dia.

Ali pula menyampah sesangat dengan kerja dia sebagai ajen jual pakej pelancongan. Band dia dah mula diterima dan mula buat gig. Dia vocalis, dia nyanyi lagu Guris. Oh…aku suke =). Mak bapak dia dah bercerai. Mak dia sibuk nak kawin dengan orang lain pulak. Dengan masalah tak seberapa ni, Ali amik dadah balik. Satu hari, masa nak beli dadah, yang hantar dadah kat dia, Lyn. Jadi terbongkarlah rahsia Lyn.
Si Boy yang tak sudah-sudah nak kacau hidup Lyn dengan kengkawannya telah cari gaduh ngan Ali. Tengah bergaduh-gaduh, Abu datang. Boy nak tikam Ali, tapi Abu halang lalu tertikam dia. Macam tulah Abu mati. Tapi dia sempat buat lawak lagi sebelum mati. Maka aku confius, nak gelak atau nak nangis.

Setelah Abu mati, Lyn yang menyimpan beg Abu terjumpa gambar abu dan abang dia pakai baju yang Adii kasi. Lyn poskan gambar tu pada Adii. Bapak Abu pulak sedar akan kesilapannya. Sophie terima tawaran lanjutkan pelajaran. Ali dan Sophie duduk kat beranda. Ha..aku tak tau ape jadi kat dieorang seterusnya.

Pada pendapat aku, sesiapa yang ikut KAMI The Series, pasti dapat memahami KAMI The Movie dengan lebih baik. Apa-apa pun, lakonan mereka sangat mantap. Tambahan pula diaorang muka baru. Tahniah. Sepanjang cerita, lagu-lagu dari album KAMI volume II dimainkan. Menambahkan emosi aku untuk nangis je. Ada lagu hujan dalam cerita ni, tapi xde dlm album. Kenape ek? Aku tak mengharapkan sequel untuk cerita ni, nak cerita apa lagi, Abu dah mati. Oh, ye, Boy pun mati dalam cerita ni. Tapi kalau ada, aku akan tetap terus ikutinya. Aku dengar KAMI ada keluarkan buku, tapi aku tak jumpa lagi kat sini. Al-maklumlah, limited edition.

HIDUP INI MEMANG PALAT, TAPI ESOK MASIH ADA, adalah nukilan terakhir Abu untuk Lyn sebelum dia mati.



scene terakhir cerita ni.

connection buat hal lagi...

10 comments:

Safuan 'suri' Nazri said...

suri :
urm.............
apa leh dickap ek?
At lez member ku dapat tengok gak
KAMI the movie....
urm,,,
aku tak berapa follow citer tue, sebb tak berkesempatan, cuma,
well!!!!
Sora like it!

Unknown said...

hajar...best yer ko dpt tgk,aku x berkesempatan,bz dgn design..huhu,x best yer abu mati..last skali ali pilih sape??sophie or lyn??

Siti Syawal said...

ayu.... ha'a sedeh abu mati. dlm citer ni dia xtunjuk ali pilih sape. abes cam gitu je. tp mungkin lyn kot. sophie dh sambung study.

Anonymous said...

ejaan KESULURUHAN tu salah.
KESELURUHAN..

yun nurun said...

hai haja...smlm org dah tgk kami...ok la,tp rasa cm sekejap sgt...xpuas,diorang xbyk cita psl adi..psl masalah mak dia 2, klu tidak lagi lama cita 2.
tp sblum p tgk smlam, org baca blog haja dulu..huhu betol2 spoiler..jg marah...dah tahu cita..so xsuprise sgt la...nk wat camna...dah terbaca...hehe

Anonymous said...

bagus.. baru betul!

Siti Syawal said...

ha...ada chekgu bahasa di sini..
"terima kasih cikgu..."
(line ali dlm kami d series=)

Aimar said...

try crik buku KAMI tu kt kinibooks.com Aku pnh terperasan dorg ade jual buku KAMI tu..

Anonymous said...

aku jumpa mamat ALI kat konsert avenged sevenfold di singapura tempohari.

Siti Syawal said...

@anonymous, ye ker ko jumpa ali. dia main untuk group ape ye? nak jugak aku try dengar lagu dia.