Monday, June 28, 2010

Kita yang Berilmu

Dah jadi tukun blog aku ni. Menambah-lambak kan belog2 dlm internet kat duniawi ni. Sebab aku dah tak dapat wireless macam kat UiTM dulu yang dah la free, letrik pun free, maka 24jam laptop 'on'. Dan, rasanye lah (eh, tak boleh rase2, aku kene yakin!), boleh aku simpulkan, kemudahan wireless tu yg menyebabkan aku sedikit lalai daripada mengingati nota2 cinta dari lecturer2 yang tak jemu menumpah ilmu pada anak muridnya yang suka main blog ngan fesbuk ni. Kalaulah takde wireless, mungkinkah pointer aku akan lebih baik dari sekarang? Rasa2nye, (eh, tak boleh rase2, aku kene yakin!), pastinya boleh! dengan izin Allah. Sekarang dah jadi alumni, tak payah la fikir lagi barang yang lepas. Nak belajar balik turun naik library yang sejuk rebut-rebut bas pun dah malas. Bukan apa, bagi ruang untuk muda-mudi baru belajar pulak, saya yang tua dah ni, lebih baik belajar masak, kemas rumah dan segala macam ilmu rumah tangga yang lain. Eeheh!

Bukan apa, belajar tentang kehidupan tu penting untuk kuatkan diri yang lemah ni. Bila kita dah mula kene berdiri atas kaki sendiri, jadi pemutus untuk apa2 situasi dan berada dalam dunia yang bukan dalam pagar dikawal pak guard & mak guard, baru sedar, betapa ilmu kat transkrip tu sangat2lah sedikit nak dibandingkan dengan kegunaannya dalam kehidupan yang sebenar. Ini pendapat aku, orang lain nak setuju tak nak setuju tak jadi kisah pun.

Macam mana nak hadap bos perempuan yang cerewet, hari-hari marah-marah, kene pergi cari pasal kat production penuh dengan bangla, lelaki egois (tak semua) dan orang2 yang tunjuk orang lain untuk cover salah sendiri. Semua ni tak guna ilmu Thermodynamic atau Organic Chemistry, In-organic Chemistry, Physical Chemistry dan segala macam chemistry lagi. Cara nak hadapnya; muka tebal, jadi penyibuk, pekak telinga dan sikit ilmu goda2. Macam ni baru boleh buat glove.

Yelah...sebenarnya, semua kerja dan jawatan pun ada dugaan dan tekanan sendiri.

Bosnya: "Awak ingat saya mampu nak cover kerja lima orang? siriusla sikit hajar..."

Executivenya: " Peningla aku, Mr. Tang tanya, kalau tak jawab kene marah, kalau jawab pulak puan marah. Bulan depan resign arrr.."

Supervisornya: "Nak buat cam ne, abg gaji kecik, kene la jaga malam buat bisnes lain walaupun siang dah penat macam nak mati.."

Banglanya: "Ini macam hari-hari..matti!.."

Bila buat macam ni, aku nampak, semua kita ada tekanan masing2. Cara kita hadapi je yang berbeza. Tahan tak tahan, kuat tak kuat, sabar tak sabar, kita sendiri yang kawal. dengan izin Allah. Semoga aku dapat hadapi semua ni dengan senyuman.

Cinta hati, aku rindu kamu...

eheh!

1 comment:

ayu said...

comey yer blog ko skrg.caiyokk ja